maandag 12 september 2011

Snackdag...

Bij ons is het op vrijdag vaak snackdag, we zijn dan laat thuis, het is eindelijk weekend en een dagje makkelijk eten is altijd fijn..
Maar ja, makkelijk eten is er nu niet echt bij...
Om toch een beetje aan deze traditie te voldoen hebben we afgelopen vrijdag patat met saté gegeten en met een paar kleine aanpassingen is dat met dit dieet ook echt wel mogelijk..
Omdat ik geen frituurvet mag hebben is een patatje halen geen optie, een goede vervanging hiervoor is patat uit de oven.
Elke supermarkt verkoopt ovenpatat, patatjes verdelen over de bakplaat, half uurtje in de oven en klaar..!
Heb je wat meer tijd, dan kan je ook zelf patat maken op deze manier...
De saté is iets lastiger, maar valt alles mee..
Er zijn vele soorten marinade mixen en kruiden te verkrijgen, het is een kwestie van even rustig de ingredientenlijsten doorlezen om te kijken welke je mag.
Ik heb een mix gebruikt die je eigenlijk aan moet maken met olie en ketjap.
In plaats daarvan heb ik hem gemaakt met olie en water..
De smaak word er echt niet minder van..!
Voor de satésaus heb ik een paar eetlepels pindakaas aangelengd met wat water, even doorkoken en je hebt een best lekkere saus..
Mayonaise kan je zoals ik al eerder beschreven heb heel goed zelf maken.
Je kan de zelfgemaakte mayo in een goed afgesloten bakje 2 a 3 dagen bewaren in de koelkast.
Als je iets meer maakt, kan je het de ene dag gebruiken als saus bij je patat en de rest verwerken in een eiersalade..
Zo heb je binnen een half uur een bord patat met saté op tafel staan en kan het weekend beginnen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten